Ada dinukilkan pendapat Imam Syafi`e yang mengatakan pahala bacaan al quran daripada sesoarang tidak memberi manfaat kepada seseorang lain yang telah meninggal dunia. Namun para ulamak bermazhab Syafi`e ramai yang cenderung kepada pendapat jumhur (kebanyakan) ulamak . Jumhur ulamak berpendapat pahala bacaan alquran yang dibaca dengan niat sodaqah kepada ruh orang-orang tententu akan memberi manfaat kepada simati
Sedikit petikan dari Hasyiah Tuhfatul Muhtaaj karangan Ibnu Hajar al Makkiyy
وَنَقَلَ الْأَذْرَعِيُّ عَنْ شَرْحِ التَّنْبِيهِ لِلْمُحِبِّ الطَّبَرِيِّ أَنَّهُ يَصِلُ لِلْمَيِّتِ ثَوَابُ كُلِّ عِبَادَةٍ تُفْعَلُ عَنْهُ وَاجِبَةً كَانَتْ أَوْ مُتَطَوَّعًا عَنْهُ انْتَهَى وَكُتُبُ الْحَنَفِيَّةِ نَاصَّةٌ عَلَى أَنَّ لِلْإِنْسَانِ أَنْ يَجْعَلَ ثَوَابَ عَمَلِهِ لِغَيْرِهِ صَلَاةً أَوْ صَوْمًا أَوْ صَدَقَةً .......................
Terjemahan: Azra`iyy telah menaqalkan daripada kitab syarah atTanbiih karangan Muhibuddin at Thobariyy (beliau menulis)
samada ibadah wajib atau ibadah sunat.
Kitab-kitab Mazhab Hanafi menyebutkan dengan jelas bahawa "Sesungguhnya dibolehkan bagi seseorang insan menjadikan pahala amalannya untuk orang lain, samada amalan itu solat atau puasa atau sodaqah"......................
Saya nasihatkan tidak perlulah kita memanjangkan lagi polemik ini Kerana masyarakat kita bukan selama-lamanya mengamalkan pendapat Imam Syafi`e dalam kehidupan mereka
Dalam urusan zakat ramai dah pakai mazhab Hanafi Dalam urusan mu`aamalat ramai dah ikut Mazhab Maliki
Hatta dalam urusan solat sekalipun pendapat Imam Syafi`e waktu maghriab sangat singkat
tak sampai pun 30 minit walhal kita hari ini mangamalkan mazhab jumhur atau qaul qodim yang mengatakan waktu maghrib berpanjangan sehingga waktu isyak yakni sejam lebih sikit
0 komentar:
Catat Ulasan